Teorie souvislostí Submachine s Descartem
Od: Hollistyn
Vítejte v Subnetu!
Už dlouho jsem se potýkal s tématem pro esej, které bych mohl spojit s filosofií Reného Descarta. Měl jsem pár nápadů, ale co do podstaty nefungovali. Potom, když jsem přemýšlel, co budu dělat, vzpomněl jsem si na odkaz uložený v mém internetovém prohlížeči, na kterém byla aktualizovaná verze hry, kterou jsem hrál od chvíle jejího vydání: Submachine! Byl jsem nadšený, když jsem si na hru vzpomněl, protože, jak jsem si uvědomil, je dobrou paralelou k Descartově filosofii o Já, Bohu a Světu. Submachine je sérií flashových her od Mateuzse Skutnika, který doposud vydal devět dílů k volnému hraní na internetu. Jsou ve stylu point-and-click adventur, který vás zavede do řady různých světů. K "dohrání" hry musí hráč posbírat určitě věci, umístit je na určitá místa a najít stopy k vyřešení rébusů, které ho dovedou na další místa. A ačkoliv se Submachine týká všech třech Descartových faktorů, pokaždé se jich týkají jinak.
Já v Descartově filosofii a hráč v Submachine je jediným příbuzným faktorem, který zůstává takřka neměnný. Já v Descartově filosofii představovalo myšlení a vědomí vlastní existence. Hráč v Submachine je myšlením a navíc jakýmsi poslem herního Boha. Ve hře Subnet Exploration může hráč nalézt dopis zanechaný vědcem, ve kterém stojí, že M - o něm budeme mluvit později - má nový subjekt, se kterým pracoval. O tomto objektu se dá spekulovat jako o hráči, a pozdější dopis sděluje, že M zanechal subjekt na scestí, aby se ztratil ve světě. Toto je poslední podobnost mezi oběma filosofiemi. Descartův Bůh a Svět jsou velmi odlišné od těch v Submachine, stále je ale snadné vidět jak jsou spolu spjaty ve věci podmínek existence.
Bůh v Submachine se nazývá Murtaugh, Mur nebo zkrátka M. Protože série není dokončena, nemohou se mé domněnky o tom, kdo Murtaugh vlastně je, potvrdit, ale bezpochybně je to pokrytecký podvodník příliš silný pro své vlastní dobro. Když hráč prvně vidí Murtaughovo jméno, je to jen zápis z deníku, který si vedl. Vysvětluje, jak mentálně dosáhl nové úrovně myšlení a že nyní může vidět věci tvořené tím, co nazývá karmou. Při dalším setkání s Murtaughem dochází ke skutečné interakci. Hráč je u počítače bez klávesnice, ale i tak je schopen komunikovat. M tvrdí, že je zde, aby nám pomohl a že zná nějaké koordináty - o těch si více povíme v dalším odstavci-, které by nám mohli na cestě pomoci. Tou dobou se nacházíme ve čtvrtém díle Submachine: The Lab, pravda se ale ukáže v šestém díle Submachine: The Edge. Právě kvůli tomu nemám Murtaugha rád a už mu nevěřím. Hráč zjistí, že Murtaugh posílá lidi do Submachine, myšleno samotného stroje ve hře, a nechává je tam pro svůj všeobjímající experiment. Také zjistí, že do Smyčky, pasti Submachine a nosného pilíře celého třetího dílu Submachine: The Loop, byla (pozn. Autora: z nějakého důvodu se o hráči celou dobu mluví v ženské osobě) poslána naschvál a že se nepočítalo s tím, že přežije. Samotný fakt, že se nás M pokoušel zabít kvůli experimentu a poté se choval jako nás přítel, mi jde zkrátka proti srsti. Nicméně pořád můžeme zjistit, že Murtaugh je vlastně hodný a ostatní tvrdili opak jen proto, aby navedli hráče špatným směrem. Pokud si však Murtaugh s hráčem hraje a posílá jej vstříc zkáze, je jasné, že Bůh Submachine není ani zdaleka perfektní bytost. Řekněme, že v případě Subnetu může být i taková bytost považovaná za Boha. Podle Descarta Bůh existuje, protože jen bytost mocná jako Bůh může vytvořit ideu nekonečné či absolutní zkušenosti, nezbytných Bytostí a kauzální princip příčiny přesahující vlastní efekt. V Submachine Murtaugh stvořil Submachine i Subnet, takže můžeme konstatovat, že paralelně s tímto světem je přirozený výskyt nedokonalé Bytosti možný.
A konečně mluvíme o světě her Submachine, na kterém je nejúžasnější jeho bláznivost. Věda za Submachine se zdá být nekonečnou. Svět Submachine se nazývá Subnet a skládá se z více než tisíce možných lokací v jedné dimensi. Bylo řečeno, že ve hře je dimenzí více a že některé lokace mohou vypadat stejně, ale nacházejí se v jiném prostoru. Způsoby, jakými se hráč může k těmto kombinacích dostat, jsou jedním z klíčových aspektů hry. Transportní zařízení v Subamchine, jehož oficiální jméno mi uniká, je jedinečným zařízením se třemi okénky pro vkládání čísel od nuly do devítky a této tisícovce kombinací může hráče přemístit kamkoliv do Subnetu. Samotný Subnet může být také popsán jako nekonečný. Jak již bylo popsáno, každá lokace je umístěná v určitém místě v určité dimenzi a v tu samou chvíli na jiném místě existuje několik více kopií této lokace. Subnet je jednou z nejvíce matoucích součástí hry. Také bych měl zmínit, že Subnet je světem Submachine, který je také všezahrnujícím mechanismem, který jej stvořil. Subnet by teoreticky neexistoval, nebýt Submachine, které stvořil Murtaugh. Podle Descarta svět, který prožíváme, existuje proto, že jej vidíme, jak ho vidíme a je jasné a zřetelné, že Subnet není tím, co by Descartes nazval nezpochybnitelným. Svět stvořený ze Submachine může lhát, jsou tu dokonce místnosti, které se rozpadají a místnosti, kde se portály objevují jen tak ve vzduchu. Vcelku je možné říci, že jedinou nezpochybnitelnou pravdou v Subnetu je fakt, že je zde více než se dá vidět pouhým okem. Svět her Submachine je tedy pravým opakem Světa podle Descarta. Jeden musí být definovaný a reálný a druhý nejasný a matoucí, přesto však v herních podmínkách považovaný za reálný.
Komentáře